Güzîde Tarih

 

GEMİLERİ DEĞİL YÜREKLERİ YAKAN ADAM TÂRIK B. ZİYÂD


Endülüs’ün, yani bugünkü adıyla İspanya’nın fethi, Avrupalıların iddia ettiği gibi sadece ganimet ve toprak kazanmak uğruna değil, çok yönlü düşünülmesi ve araştırılması gereken bir hadisedir.

1-  Öncelikle unutulmaması gereken şey o günkü İslam Devleti olan Emevîlerin 90 yıl gibi kısa bir zamanda, doğuda Çin’i vergiye bağlamış, kuzeyde Anadolu’nun iç kesimlerine kadar gelmiş, Kuzey Afrika’nın da tamamını fethetmeyi başarmış olmasıdır. O sebeple artık hedefin doğal olarak Avrupa, yani Endülüs olması gayet tabiidir. Ve bu fetih düşüncesi, İslâm fetih hareketinin bir sonucudur.

2- İkinci olarak aktaracağımız husus çok bilinmese de Hulefâ-yi Râşidîn (Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali dönemleri) dönemlerinden beri süregelmiş olan bir hedefin büyüklüğüdür. Yabancı kaynaklarda bile yer alan bu iddia, Raşid halifeler zamanından beri İslam Devleti’nin topraklarını Avrupa’ya yaymak, ardından İstanbul’u fethederek Şam’a geri dönmek fikridir. Gerçekten de Musa b. Nusayr’ın (Emevi halifesinin Kuzey Afrika valisi, Tarık b. Ziyad’ın emri altında çalışmalarını yürüttüğü yönetici-komutan) bu adı geçen projenin tamamlanması konusunda hayalleri ve hedefleri olmuştur.

3- Yine Bizans’ın Anadolu ve Kuzey Afrika üzerindeki kara ve deniz üstünlüğünü sonlandırmak için atılması gereken önemli adımlardan biri olması Endülüs’ün hedef olma sebeplerindendir.

4- Ekonomik, iklimsel ve ticari şartlarını da sıraladığımızda, birde bunlara İspanya’daki halkın zayıf, güçsüz ve dağınık bir halde olmaları eklenince, bölgeyi hedef olması şaşırılır bir durum olmaktan zaten çıkartmaktadır.


Şimdi gelelim efsaneleşmiş ve destanlaşmış fetih hareketine. Kuzey Afrika valisi olan Musa b. Nusayr’ın emriyle hazırlanan ordunun başına komutan olarak atanan Târık b. Ziyâd derhal hazırlıklara başlamış ve daha sonra kendi adıyla anılacak olan Cebelitarık Boğazı’nda karargâhını kurmuştur. İbnü’l Kütiyye gibi tarihçilerin nakletmesiyle Tarık b. Ziyâd kuşatmanın öncesinde bir rüya görür. Tarık b. Ziyad ordusuna Hz. Peygamberin, Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz Osman ve Hz. Ali ile beraber denizin üstünden yürüyerek Endülüs’e yani İspanya’ya çıktıklarını ve Hz. Peygamberin kendisine fetih müjdesini verdiğini anlatmış ve ilk etapta 7000 askeriyle karşı kıyıya çıkartma yapmıştır. Karşısındaki Kral Rodrigo’nun çok kalabalık bir orduyla üzerine geldiği haberini alan Tarık önce Musa b. Nusayr’den yardım istemiş ve 5000 kişilik takviye ordusu yola çıkmıştır. İşte asırlar boyu dillerden dillere anlatılacak olan hadise tam da burada yaşanmıştır.

Fetihten geri dönüş düşünülmesin, insanların aklına geri çekilmek gelmesin diye Tarık b. Ziyâd gemileri yakmıştır. Bazı kaynaklarda geçtiği gibi hepsini mi yakmıştır yoksa sembolik olarak birkaç gemi yakıp ordusuna moral mi vermiştir bilinmez. Ama buradan şu gayet iyi görülmektedir ki, Hz. Osman’ın “Endülüs’ün fethinde İstanbul’un fethi gibi ecir vardır. Çünkü o yol onun yolunu açandır” sözünde anlatmak istediği gibi asıl hedef Endülüs değildir. Asıl hedef İstanbul’da değildir aslına bakarsanız. Asıl hedef “O ordu ne güzel ordu, o komutan ne güzel komutandır” müjdesine nail olmak düşüncesidir. Ebû Eyyûb el- Ensârî’yi de 90 yaşlarında İstanbul önlerine getiren şey de bu değil miydi? Evet demek ki sonsuzu bulmaksa biricik niyet, bazen gemileri de yakmak gerekir limanları da. Vesselam…

Post a Comment

Daha yeni Daha eski
'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();